arrow_drop_up arrow_drop_down

Eindinspectie of opleveringsinspectie

Eindinspectie of opleveringsinspectie huis

In dit artikel leg ik je in grote lijnen uit hoe een eindinspectie of opleveringsinspectie in  z'n werk gaat  en waar je rekening mee moet houden. Controleer alles goed en laat je niet onder druk zetten vanwege tijdgebrek. Zorg dan ook dat je zelf op tijd bent en bereid  je goed voor.

Vergeet niet de meterstanden en het  eindinspectieformulier te lezen en goed in te vullen. Misschien overbodig om te zeggen maar neem je legitimatiebewijs mee naar de notaris. Die zal je vragen om je te legitimeren.

Hoe gaat de eindinspectie of opleveringsinspectie eigenlijk in z’n werk?

Je hebt een leuk huis gekocht, de koopovereenkomst is getekend en de financiering is finaal akkoord. Niets houd je nog tegen om te verhuizen naar je nieuwe woning. Toch kan het voorkomen dat jij je onzeker voelt hoe het nu allemaal verder gaat. Tussen het bericht van je hypotheekadviseur dat de hypotheek is geaccepteerd en de overdracht kan een lange tijd zonder contact zijn. Immers alles is geregeld, toch adviseer ik je als koper om een keer met de verkopers af te spreken om de woning nog een keer te bekijken. Enerzijds om je beeld van de woning even weer op te frissen en anderzijds om even met de verkopers kennis te maken. Dat geldt andersom ook voor de verkoper. Het is toch fijn om te weten wie de kopers van je woning zijn.

Stel vragen

Daarnaast kun je vragen stellen die je uit de eerste hand van de verkopers hoort en eventueel de woning nog een keer nameten voordat je spullen koopt of bestelt. Ook de spullen die op de roerende zakenlijst staan onder het kopje ter overname kun je met verkopers bespreken. Je zou bijvoorbeeld in gesprek kunnen gaan over hetgeen je graag over wilt nemen en wat je daarvoor wilt of moet betalen. Zo kun een aanvullende deal sluiten. Beter is zo’n deal direct te sluiten tijdens het bieden of onderhandelen. Je geeft in een voorstel aan welk bedrag je voor de woning wilt betalen met inbegrip van de spullen die je omschrijft. Zo betrek je de zaken waarvan je graag wilt dat die achterblijven in een totale deal.

Afspraak maken

De verkoopmakelaar zal in de meeste gevallen contact opnemen om de eind- of opleveringsinpectie af te spreken. Deze inspectie vindt vaak net vóór de overdracht plaats. In Zwolle rekenen we meestal met drie kwartier vóórdat je naar de notaris gaat. Moet je om 15:00 uur bij de notaris zijn dan word je om 14:15 bij de woning verwacht voor de inspectie.

Wie zijn er aanwezig?

Tijdens zo’n inspectie zijn verkopers en de verkoopmakelaar aanwezig maar ook de kopers en eventueel de aankoopmakelaar. Bij de eindinspectie hoeven niet altijd beide kopers en verkopers aanwezig te zijn. Vanwege een drukke baan of andere afspraken kan het voorkomen dat er bijvoorbeeld maar 1 koper en/of 1 verkoper aanwezig is. De ander koper en/of verkoper gaat dan vaak wel naar de notaris tenzij er een machtiging is getekend.

Waarvoor is de eindinspectie

De eindinspectie is ervoor bedoeld de woning te controleren en de meterstanden te noteren. De controle bestaat eigenlijk uit alle onderdelen incl. het testen van de apparatuur. Hierbij moet je denken aan ramen die wel/niet sluiten, of de CV-ketel voor de verwarming wel aanslaat en ook warm water geeft. Of de toiletten wel goed doorspoelen en het reservoir niet blijft hangen. Of alle sleutels wel aanwezig zijn en of de sloten wel goed functioneren.

Steeds meer apparatuur

Tegenwoordig schaffen woningbezitters steeds meer apparatuur aan die wanneer ze achterblijven je moet controleren op werking. Op de lijst van zaken controleer je of hetgeen is afgesproken wel is nagekomen. Daarnaast is het belangrijk dat de woning leeg en schoon wordt opgeleverd tenzij je iets anders hebt afgesproken. Is er ergens discussie over pak dan de lijst erbij zodat je kan laten zien wat er is afgesproken. Verkopers halen soms in alle haast zaken weg die achter zouden blijven of zover zijn gekocht. Dat is vaak geen kwade opzet maar door de drukte kan men zich hierin vergissen. Ook de hulptroepen of verhuizers kunnen zaken weghalen die achter zouden blijven. Controleer dit en wordt er niet conform afspraak opgeleverd, meld dit dan. 

Meterstanden noteren en doorgeven aan energieleverancier

 

Maak foto’s van de meterstanden ook al zijn het slimme meters. Jij bent de slimste dat wanneer er later toch iets mis is gegaan je aan kan tonen wat de werkelijke standen waren tijdens de oplevering van de woning. Ik heb het zelf ooit een keer meegemaakt en je schrikt je rot wanneer je nog even een rekening van de vorige bewoner krijgt gepresenteerd. Of ik die even wou betalen! Alleen het eindinspectieformulier waarop de handtekeningen stonden doormailen was voldoende om ze af te laten druipen. Doe dit dus ook wanneer er een slimme meter in zit. Foto’s maken en op het opleveringsformulier vermelden. Kijk ook goed of de meterstanden goed op het formulier zijn ingevuld en houd rekening met verbruik en teruglevering.

Meer dan alleen de meterstanden

Wanneer je tekent voor de meterstanden teken je in de meeste gevallen ook voor het correct opleveren van de woning. Dat formulier is dus niet voor de meterstanden alleen. Lees alles wat er op het formulier staat voordat je een handtekening zet. Vergeet niet eventuele tekeningen, garantiebewijzen en de afvalpas achter te laten.

Afval bij verhuizen

Bij het verhuizen komt vaak veel afval los die je als koper graag snel af wilt voeren. Als verkoper heb je dit waarschijnlijk al gedaan en ligt de afvalpas nog in je auto. Wees daar scherp op. Ben je als verkoper de afvalpas kwijt? Vraag dan met spoed een nieuwe aan. De koper heeft er recht op om deze te ontvangen. Nu we het toch over afval hebben wil ik je erop wijzen dat de afvalbakken die bij de woning horen leeg moeten zijn tijdens de eindinspectie. Houd daar als verkoper vroegtijdig rekening mee en zadel daar de koper niet mee op. In veel gevallen kan je als koper een app downloaden om te zien op welke dagen er vuilnis wordt opgehaald. Wanneer er toch nog een klein beetje afval in één van de bakken zit stel daarvan de makelaars op de hoogte zodat dit niet tijdens een verrassing komt tijdens de inspectie.

Samen naar de notaris

Nadat alles akkoord is bevonden ga je in de meeste gevallen samen naar de notaris. Vergeet als verkoper niet een sleutel mee te nemen naar de notaris anders kun je deze tijdens de overdracht niet aan de koper overhandigen en kan niemand meer de woning in. Misschien lach je nu maar dat is één van de redenen waarom ik als makelaar graag de sleutel in m’n bezit houd tot bij de notaris. Als verkoper zal je de deur maar dichttrekken en daarna tot ontdekking komen dat niemand eraan heeft gedacht een sleutel mee te nemen. Jij dacht misschien dat je partner dat wel zou doen en je partner dacht hetzelfde. Er is mij wel eens gevraagd of dat samen naar de notaris betekent dat we ook samen in 1 auto gaan. Dat is niet zo tenzij je dat van tevoren af hebt gesproken.

Ken de weg

Bereid je goed voor en zorg dat je de adresgegevens van de notaris paraat hebt. Ik moet soms uitleggen naar welke notaris ze moeten en hoe ze daar komen. Als koper kies je in de meeste gevallen de notaris en behoor je ervan op de hoogte te zijn waar die zich bevindt en hoe je daar komt. Als laatste eindig ik met: Vergeet niet je legitimatie mee te nemen naar de notaris, dat is de legitimatie die is ingevuld op de koopovereenkomst. Veel plezier in je nieuwe woning.

 

Ps: In de meeste gevallen gaat alles goed en hoef jij je hier geen zorgen over te maken. Vraag je makelaar of aankoopmakelaar om advies wanneer je ergens over twijfelt. Vragen? Klik op contact en stel je vraag.


null


Cookiebeleid