Versnipperde Bezichtigingen een Doorn in het Oog van menig Verkoper - Nieuwetijdsmakelaar.nl
Versnipperde Bezichtigingen een Doorn in het Oog van menig Verkoper
Huis Verkopen Tips
Nieuwetijdsmakelaar
Huis Verkopen Tips
5 min
0

Versnipperde Bezichtigingen een Doorn in het Oog van menig Verkoper

5 min
0

De makelaar belt je enthousiast op met de mededeling dat er weer twee aanvragen voor bezichtiging zijn. De ene kan alleen op maandag, en de andere kan alleen op woensdag. De makelaar is blij dat er weer interesse is in het huis, maar jij denkt alleen aan opruimen, poetsen, huisdieren weg en kinderen ergens onderbrengen. Een doorn in het oog van menig verkoper, en daar mogen makelaars best rekening mee houden. Jij als verkoper trouwens ook. Zeg gewoon NEE als het niet uitkomt of écht niet is te organiseren. Het kan namelijk ook anders.

Vooraf plannen geeft rust

Als verkoper wil je controle houden over het verkoopproces, één daarvan behoort het plannen van de bezichtigingen te zijn. Door vooraf met de makelaar te communiceren Ieren op welke dagen er afspraken gemaakt kunnen worden geeft dat rust. De makelaar weet waar hij of zij aan toe is, en jij kunt er rekening mee houden. Bezichtigingen kunnen een enorme impact hebben op het woongenot en de vrijheid die jij als verkoper ervaart.

Is een open huis dan geschikt?

Ja en nee! Dit is afhankelijk van de strategie die je kiest en het huis wat je verkoopt. Ik kan me voorstellen dat voor een huis van 2 miljoen minder interesse is dan een tussenwoning van 3,5 ton. Toch kan een open huis voor alle type woningen geschikt zijn, maar dan moet je wel een bijpassende strategie kiezen. Ik zal je mijn voorkeur verklappen.

Je hebt er alles aan gedaan, het huis verkoopbaar gemaakt en de online presentatie is beter dan je had verwacht. Je zou zelfs weer opnieuw verliefd op je eigen huis kunnen worden. De woning gaat online en wordt via de verschillende kanalen gedeeld. Ook hier heb ik mijn eigen gedachten over maar die zal ik voor nu even achterwege laten.

De aanvragen voor bezichtiging stromen binnen, en de makelaar (of jijzelf) begint met het plannen van de afspraken. Omdat niet iedereen op dezelfde dag kan, worden de afspraken verdeeld over verschillende dagen. Dat wordt dus opruimen, poetsen, kinderen uit huis... enz. En je hebt het al zo druk deze week.

Dat kan ook anders

Maar dat kan toch ook anders "zou Bennie Jolink" zeggen. Inderdaad, dat kan ook anders. Hieronder zal ik je een bewezen strategie uitleggen die altijd werkt.

We gaan even terug naar het begin, de woning komt online en de aanvragen voor bezichtigingen stromen binnen. Dan hoef je niet direct met elke geïnteresseerde een afspraak te plannen. Deze mensen lopen echt niet weg hoor! Verzamel deze afspraken en laat ze weten dat je hun aanvraag in behandeling hebt genomen, en er binnen enkele dagen op terugkomt om een afspraak te plannen. Wanneer je hier duidelijk in bent en je afspraken nakomt is dat ook voor de potentiële koper acceptabel.

Nadat je de aanvragen voor bezichtiging hebt verzameld neem je een beslissing. Organiseer ik een open Huis of Kijkuurtje, of plan ik de bezichtigingen apart, maar wel direct achter elkaar. Hierbij zou je kunnen kiezen voor twee dagdelen in één week. Dit is heel simpel te plannen. En dat is wat je wilt! Hiermee houd jij als verkoper controle en weet de makelaar waar hij of zij aan toe is.

Maar er zitten twee aanvragen tussen die niet op de geplande dagen kunnen. Dat is dan jammer....voor ze! Een artiest gaat z'n concert ook niet verplaatsen omdat sommige mensen op een bepaalde dag niet kunnen. Natuurlijk ben jij geen artiest en komen er geen duizenden mensen op je huis af, maar de situatie blijft hetzelfde. Jij stelt je huis op bepaalde dagen en bepaalde tijdstippen open voor potentiële kopers. That's it, niet meer en niet minder.

Maar stel je voor dat je de beste koper misloopt

Angst is een slechte raadgever, en ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de "Beste Koper" nooit wegloopt. Deze persoon of personen is/zijn écht geïnteresseerd in jouw huis, en zullen er alles aan doen om zich aan te passen aan jouw situatie. Indien dit niet het geval is, is het ook niet de "Beste Koper". Een andere optie om de afspraak een week later te plannen. Wist je dat een écht geïnteresseerde koper vele malen jouw online presentatie bekijkt? Dat is niet omdat ze te weinig interesse hebben. De écht geïnteresseerde kijker/koper past zich aan.

Maar ik heb al te vaak vrij genomen van m'n werk

Wanneer de geïnteresseerde dit aangeeft betekent dit dat ze te vaak bij de verkeerde huizen hebben gekeken. En jouw huis één van de velen is waar ze gaan kijken. Misschien zitten ze in de oriëntatie fase en zijn ze nog niet toe aan een definitieve koop. Hiervoor kunnen allerlei redenen zijn, maar hoe zat het ook alweer?

Jij bent op zoek naar DE BESTE KOPER! Dat neemt niet weg dat elke geïnteresseerde serieus moet worden genomen maar enige voorkennis is op z'n plaats. Een vraag die ik vaak stel is: Wat spreekt je zo aan bij deze woning? Of, heb je al veel woningen bekeken? En zo kan ik nog wel 10 vragen stellen waardoor ik meer inzicht krijg in het soort kijker wat een afspraak wil plannen. Dat wordt geen lijst met vragen die wordt afgewerkt maar een gemoedelijk gesprek, waarbij ik de potentiële koper en zijn of haar situatie leer kennen en beter begrijp.

Enerzijds kan de makelaar deze informatie gebruiken bij de bezichtiging, en anderzijds vinden de meeste verkopers het fijn om te weten wie er komen kijken, en wat hun situatie is. Dat geldt overigens ook voor de informatieverstrekking na de bezichtigingen. Verkopers willen graag weten hoe de bezichtigingen gingen met als hamvraag: Denk je dat ze een bod gaan doen? Een huis verkopen is een samenspel van allerlei factoren waarbij de communicatie nog weleens wordt onderschat.

De Deadline

Welke strategie je ook kiest, zorg ervoor dat je een deadline stelt tot wanneer geïnteresseerden kunnen bieden. De druk wordt flink opgevoerd doordat bezichtigers elkaar tegenkomen, en daar doet een deadline stellen nog een schepje bovenop. Dit valt onder categorie "blind" bieden en is voor kopers niet altijd een pretje. Ze hebben namelijk geen idee wat een andere geïnteresseerde biedt. Maar dit artikel gaat over de verkopers, en voor deze categorie is het wel positief. Lees je dit artikel als woningzoeker? Dan heb ik goed bericht voor je. Bekijk dan deze pagina voor meer informatie over de kansen en mogelijkheden voor het kopen van een huis. Er zijn namelijk genoeg mogelijkheden om op een andere manier aan huizen te komen.

To the point

Nadat de woning online wordt gedeeld verzamel je de aanvragen voor bezichtigingen. Aan de hand van het aantal aanvragen bepaal je de strategie: Open Huis, Kijkuurtje of los achter elkaar plannen. Hierbij pas je de presentatie NIET aan naar Open Huis of Kijkuurtje. Je wilt namelijk controle over het aantal mensen wat komt kijken, en daarnaast wil je weten WIE er komen. Dit is eenvoudig te plannen en geeft je als verkoper veel meer rust. Ook als je zelf je huis verkoopt. Daarnaast is het stellen van een deadline een fantastisch middel om snel duidelijkheid te krijgen over de opbrengst van je huis.

Dit is een soortgelijke strategie die ik al sinds 2013 toepas en werkt perfect. Zijn er nu te weinig aanvragen, plan ze dan zeker achter elkaar en NIET versnipperd door de hele week.

Wil je meer weten over deze strategie? Voel je dan vrij om een gratis adviesgesprek aan te vragen. Kijk ook eens bij: Verkoop met ons... voor meer informatie.

Reacties
Categorieën